یارب القرآن

*به امید تو ، به نگاه تو ،تمام وجود من به فدای تو*

تعیین آرمان – ماموریت – چشم انداز – راهبردها –سیاست ها – الزامات

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)

فرزندان خود را با سه خصلت تربیت کنید : دوست داشتن پیامبرتان – دوست داشتن اهل بیت او –خواندن قرآن

سخن العمال / ح 45409

تربیت قرآنی

هر مدرسه و مجموعه فرهنگی از مدارس دینی گرفته تا موسسات و مراکز فرهنگی ،همه و همه علاوه بر اداره دبستان یا موسسه ار حیث دروس و برنامه های عمومی ، یک استراتژی کلان و غایت ایدئولوژیک نیز دارند . غایت دبستان طاها ارائه یک مدل تعلیم و تربیت دینی با مرکزیت قرآن  کریم است به طوری که که همه فعالیت ها و برنامه های دینی و حتی آموزش ی و عمومی دبستان ، مانند مداری ، حول این مرکز ثقل بگردند.

به سلامت جسم و روح بچه ها و خانواده هاهم باید خیلی اهمیت داد . غذاهای سالم نقش زیادی در نوع تلاش و روحیه ی بچه ها دارد.نرمش مستمر و هر روزی سبک

ایمان ، انس و التزام عملی همه دانش آموزان مدرسه و خانواده ها به قرآن  کریم در راستای تحقق جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی آرمان واحد قرآن  و عترت مجتمع آموزشی طاها است .

واحد قرآن  و عترت در این سند راهبردی ماموریت گفتمان سازی و بسترسازی برای نقش آفرینی خانواده ها در راستای حرکت عمومی و تشکیل جبهه مردمی در عرصه قرآن ی  با محوریت جریان های حلقه های میانی را برای خود تعریف کرده است تا به چشم انداز تشکیل جبهه قرآن ی  متشکل از حداقل 400 هسته قرآن ی  برای 4 میلیون مخاطب در افق 1409 اصفهان برسد.

راهبردهای سند شامل:

1- آموزش  تخصصی در رشته های مختلف برای سنین 7 تا 12 سال آموزشی عمومی قرآن   ترویج گفتمان حرکت عمومی با محوریت قرآن  کریم برای خانواده ها
2-  نگهداشت و تقویت خانواده های فعال
3- بستر سازی برای تشکیل گسترش و تقویت جریان های حلقه های میانی و خانواده ها با محوریت دانش آموزان مومن – متعهد –انقلابی – قرآنی

سیاست هایی که در این سند تعریف شده است شامل:

 استمرار –اثرسنجی – خودسازی- آفت شناسی مستمر- پرداختن به اولویت ها – شناخت کامل صحنه و مخاطب –جهت گیری تمدنی – امید آفرینی – راهکارهای علمی و تعامل و هم افزایی نظام ،مدل یا ساختار دبستان ،هم از حیث آموزشی و هم از حیث تربیتی ، یک برنامه قرآن  محور با رویکرد تربیت قرآنی گردد .

یعنی نسبت همه برنامه ها و خرده برنامه ها ،تک تک مواد درسی ،ساختار ها و سازوکار ها ،معلم و متعلم و والدین وخلاصه این که مرکز دایره‌ی همه‌ی ارکان و اجزا مدرسه ،قرآن  کریم و معارف حیات بخش آن باشد.

نظام قرآنی دبستان طاها

ما معتقدیم اولین چیزی که درنظام تعلیم وتربیت ما و در مدارس مان می بایستی تغییر کند، نظام و ساختار عمومی مدرسه و ساز وکارهای داخلی آن است .البته این سخن بدان معنا نیست که سیستم مدرسه را به مکتب خانه قدیم تغییر دهیم که واضح است چنین کاری نه ممکن و نه معقول است . بلکه می خواهیم تلاش کنیم که ضمن بهره گیری کامل از دستاوردهای بشری در تعلیم و تربیت ،نظام سازی و طراحی مدل مدرسه ،آنها را با روح آیات قرآن ی  و سیره ی ائمه هدی علیه السلام سنجیده وبه مدلی همگون با مبانی قرآنی  برسیم .

*باید کلیه ی ساز و کارهای مدرسه ای در چارچوبی حرکت نمایند که خدشه ای به صداقت و سلامت نفس متربی وارد نسازد از محکمات فرهنگی قرآنی  در حوزه ی انسان شناسی  فضیلیت و کرامت انسان است.جالب است که این اصل بنیادین به هیچ وجه ارتباطی با سن و سال انسان ندارد . لذا همه ساختارها و برنامه های دبستان بایستی در قبال این اصل اساسی خاضع و خاشع باشند . بنابراین هیچ درس و برنامه ای از کرامت ، شخصیت و انسانیت دانش آموز بالاتر نیست . طبیعتاً مدل های تشویق و تنبیه،  برگزاری مراسمات ،اجرای جشنواره های قرآنی  و مسابقات و… همه و همه تغییراتی خواهند داشت.

از طرف دیگر درباره معلمان نیز همین رویه باید وجود داشته باشد . حفظ عزت و کرامت معلم به عنوان یک انسان شریف از شاخصه های مهم مجتمع آموزشی قرآنی  طاها است.

آیه ی 70 سوره اسراء ما به بنی آدم شرافت دادیم ،وسایل حمل و نقل زمینی و دریایی در اختیارشان گذاشتیم ،خوراکی های پاک و پاکیزه روزی شان کردیم وبر مخلوقات مادی خود کاملا برتری شان دادیم .

در تبین “نظام سازی قرآن ” از این دست مثال ها بسیار می توان زد که در این مجال، فرصت آن نیست .

در مرتبه اول تربیت فطری ،تربیت جهادی ، تربیت مسئولانه ، تربیت کریمانه ،تربیت محبت آمیز و … همه و همه می‌توانند اصولی باشند که نظام یک مدرسه قرآنی  را بنا نهاد .

ما معتقدیم که جدا سازی مواد درسی از معارف دینی و توحید مقدمه ای براندیشه و تربیت سکولار است.لذا بایستی روح همه دروس ،قرآن  و معارف توحیدی آن باشد.البته این بدان معنا نیست که بر روی همه دروس یک رنگ و لعاب قرآنی  بکشیم و ظاهر کلاس و درس و… شکل و شمایل قرآنی  به خود بگیرند، بلکه بدین معناست که در تدوین دروس مختلف به این نکته توجه داشته باشیم که مدبر کتاب تکوین ،همان منزل کتاب تشریع یعنی قرآن عزیز است. در این صورت همه دروس خدایی و قرآنی  می شوند.

روح تدریس درس علوم،می شود توحید و توجه و تذکر به خداوند و پدیده های هستی همگی می شوند مخلوقات و آیات الهی و همه جهان نیز می شوند موهبت و صنعت دست خالق نه پدیده های اتفاقی و شانسی (سوره ی روم آیات 17 تا 27) و یا زمانی که ریاضی و حساب و کتاب درس می دهیم ، بدانیم که در واقع داریم قراردادها و حساب و کتاب هایی که بشر آنها را از روی نظم و نظام خداوند در خلقت جهان وام گرفته است و آنها را طراحی کرده است را آموزش  می دهیم .

سوره یونس / آیه 5
اوست که خورشید را درخشان و ماه را تابان کرده است و ماه را به شکل های مختلفی درآورده تا شمارش سال ها و حساب و کتاب کارها را بدانید .خدا این ها را فقط بر اساس حکمت آفریده است. او نشانه هایش را برای مردم خوش بیان می‌کند.

(یونس/آیه 5)
وقتی ادبیات و هنری می آموزیم ، مانند ادبیات فارسی و هنر اسلامی ، سرشار از یاد خدا، بندگی، توحید، توکل و توسل باشد.چنانچه پیش از این نیز کتب درسی ادبیات ،سرشار ازمفاهیمی چون ایثار و شهادت و … بود که همگی متاثر از همین دیدگاه بودند . در سایر دروس نیز همین منوال جاری و ساری است .

مجتمع آموزشی قرآنی طاها ، مدرسه مومنین

محیط از مهمترین ارکان تعلیم و تربیت است. به تعبیر یکی از بزرگان تعلیم و تربیت ،تربیت یعنی قراردادن یک انسان برسر راه متربی. انتخاب کادر و معلم و همچنین گزینش دانش‌آموزان و خانواده ،آن قدر در تعیین سرنوشت متربی تعیین کننده است که چه بسا محتوا و آموزه هایی که ما به صورت رسمی به آنها می آموزیم آن قدر اثرگذار نخواهد بود.

محیط مجتمع از درب ورودی تا کلاس‌ها ، سالن‌ها ، دفترها و.. باید از عکس نوشت‌ها و آیاتی که در زندگی روزمره و مناسبات اجتماعی زیاد استفاده و لازم می‌شود نصب کنیم (سایت حضرت آقا منبع خوبی جهت استخراج فایل اصلی پوسترها و … می‌باشد سایت مدیا مرسلات و… ) از مدل‌های مختلف خطاطی- نصب بنر – نوشتن خود بچه ها-استفاده از ترجمه آقای ملکی در طراحی پوسترها – هر نقطه‌ای از مدرسه متناسب با آن محیط و فعالیتی که انجام می‌شود از آیات قرآنی استفاده کنیم. بعضی از نقاط را به شکلی نصب کنیم که قابل تعویض باشند مثلا نرده‌های خروجی مدرسه و یا حتی درختان روبه روی مدرسه .

مبنای همه‌ی آموزه های دینی در مدارس باید مستقیما خود قرآن‌کریم باشد. نمی‌توان با کنار هم چیدن معارف و علوم دینی بشری – الهی مانند علم کلام و اعتقادات ،فقه و…در کنار آداب وعادات عرفی و مشرعین مانند هیات و بسیج و…ادعا نمودکه یک تربیت دینی شیعی انقلابی کامل تدارک نموده‌ایم. بلکه ساختمان تربیت دینی بایستی بر پی و پایه‌ایی استوار مانند قرآن  بنا نمود و سایر اجزاء و برنامه‌های این تربیت دینی ما در واقع نما و دیوار و سقف و درب و پنجره این سازه‌ی عظیم هستند.